Luuk Heesters

7 april 2014 – Ingezonden sessieverslag door Luuk Heesters.

Zo hèhè eindelijk een week vakantie, dus er moet gevist worden! Gelukkig zitten de temperaturen dit jaar ook mee en kunnen we gelijk beginnen/verder gaan dit jaar. Nu ik dit aan het type ben, staat er er een glimlach op mijn gezicht. Alleen al door het genieten van de natuur, ijsvogeltjes die op en neer vliegen, visarenden die hun rondjes vliegen, blauwe en- grote zilverreigers die stilletjes staan te wachten op hun prooi en nog veel meer moois dat er te zien valt in de natuur, mits je er zelf voor open staat natuurlijk. Gelukkig werd er ook vis gevangen om het af te maken! De verslagen die ik geschreven heb, kunnen misschien wat uitgebreid of langdradig zijn. Dit is niet mijn bedoeling, maar ik wil jullie natuurlijk zo goed als mogelijk laten meegenieten hoe ik het zelf heb beleefd!

Dag 1

Aangezien ik vakantie had, heb ik gelijk aan mijn maat gevraagd ofdat hij zin had om een avondje mee te gaan vissen, gelukkig klonk hij meteen enthousiast en hebben we meteen besloten de volgende avond te gaan! Dit omdat hij zijn eerste karper van het jaar nog moest vangen en het voor mij al een aantal weken geleden was dat ik tijd had om te vissen, na mijn magere start in januari met 2 vissen en een aantal blanks konden we beide wel een visje gebruiken. Rond half 5 / 5 uur lagen mijn hengels op scherp. Ik had besloten om 1 van mijn lijnen strak tegen een rietkraag aan te leggen en de andere lijn onder een overhangende boom tussen het riet in. De lijnen werden met een speelgoedbootje uitgevaren zodat we secuur konden voeren en vissen. De hengel onder de overhangende boom werd met boilies bevist en de andere hengel werd met partikels beaast. Al gauw kreeg mijn maat een aanbeet en kon het drillen beginnen, na een vrij korte dril kon hij een mooi schubje landen en was hij van de 0 af dit jaar! Inmiddels was het al kwart over 7 en had ik nog geen piepje gekregen. Ik begon te twijfelen ofdat ik wel voor de juiste stekken had gekozen en misschien toch iets dieper had moeten vissen.. Vooral van blanken leer je in mijn ogen.. Zo heb je toch elke keer weer stof tot nadenken. Iets voor half 8 krijg ik enkele piepen op de hengel die strak tegen de rietkraag aanligt, aangezien ik mijn baitrunner potdicht heb staan, omdat ik wil voorkomen dat de vis zich vast zwemt twijfel ik geen seconde en pak ik mijn hengel uit de steun. De hengel wordt gelijk krom getrokken en het drillen kan beginnen! Helaas verraadt het visje zichzelf al gauw door hevig te kopschudden nadat ik de hengel vast had. Ook deze dril verliep soepel en werd binnen 5 minuten beëindigt in een overwinning voor mij. Yes, gelukkig toch nog een vis! Welliswaar niet de grootste maar elke vis is er een die telt zeker in Februari. Even gauw een fotootje en hij/zij mag weer zwemmen.

luukheesters1

Ik roei de hengel gelijk weer uit voor het laatste kleine half uurtje in de hoop dat er meerdere vissen rondom mijn stek liggen. Eenmaal terug op de kant roken we een peukje en beginnen we rustig aan met opruimen. Nog voordat de peuk op is krijgt mijn maat enkele piepen, rustig lopen we naar zijn hengel toe om te kijken hoe zijn swinger hangt en ofdat die eventueel tikjes op de top krijgt.. Helaas was dit niet het geval en lopen we terug naar de paraplu/oval om toch nog even ‘iets’ warmer te zitten uit de koude wind. Nog voordat mijn maat ging zitten kreeg die weer een aantal piepen gevolgd door een volle fluiter! Yes, hier hoopten we op. Deze vis heeft iets anders in gedachten als de 2 voorgaande vissen en geeft niet zo snel op. Nadat de vis een aantal runs heeft genomen onder de kant zit die opeens vast.. Mijn maat houdt de druk erop, en al gauw krijgt hij beweging in het zaakje. In het licht van onze hoofdlampjes zien we een grote tak bovenkomen.. Voorheen lag deze tak hier nooit dus we stonden er beide even van te kijken. Ik maak gauw de tak los van de lijn zodat mijn maat het contact met de vis weer kon herstellen! Een paar minuutjes later kon ik de vis scheppen en bleek het om een mooi spiegeltje te gaan. Even gauw een paar fotootjes knippen en de vis mag weer zwemmen. Beide zijn we tevreden met het resultaat van 3 vissen in een paar uurtjes tijd en ruimen we na deze vis gelijk op, om 20:30 uur is de auto weer volgeladen en reden we terug na huis. Onderweg hebben we gelijk besloten om morgenavond weer een avondje te gaan vissen, aangezien we de smaak nu te pakken hebben en dit naar meer ruikt..

De volgende dag..

De hengel waar ik gisteren avond niets mee heb gevangen wordt de hengel die verplaatst wordt, in de hoop dat ik hiervoor een stek kan vinden waar vis te vangen is! Deze hengel heb ik op zo’n 110-120 meter uitgevaren. De hengel ligt een kleine 20 meter van een rietkraag en zo’n 10-15 meter voor overhangende takken. De reden dat ik mijn aas niet drop onder te takken is als volgt, de kans dat de vis zichzelf vast zwemt zonder dat ik ook maar 1 piep gekregen heb is veelste groot! Ook al heb ik onder deze takken in begin Januari een kleine tiental vissen gespot, het is het risico niet waard! De visveiligheid gaat voor alles, dus het is in mijn ogen niet verantwoord om hier tegen aan te vissen. Ik moet hierbij wel vermelden dat ik niet met gevlochten hoofdlijn vis maar met fluorcarbon. Nadat ik deze hengel heb uitgevaren, vaar ik gelijk mijn andere hengel uit naar de stek waar ik gisteren vis heb gevangen. Ook mijn maat zijn hengels liggen inmiddels in, tegen de overhangende takken onder de eigen kant. De stekken die hij bevist liggen op de diepste plekken van het water, met dit weer ideaal dus! Ook heeft 1 hengel een mooi plateau waar het van diep naar ondiep gaat om vervolgens minimaal weer wat dieper te worden, deze hengel ligt ook nog eens vrij beschut door de takken en op het plateau is een kleine rietkraag aanwezig. In mijn ogen de best ‘bevisbare’ stek van het water in de koudere periodes. Gelukkig waait het vandaag vrijwel niet en is er amper een rimpeling op het water te zien. Helaas zien we helemaal nergens activiteit wat ons toch wel een beetje tegenvalt nu het helemaal windstil is, maar je kunt natuurlijk niet alles hebben. Zo richting de schemering komt er een collega-visser even een wandeling maken en raken we aan de praat over van alles en niets. Gelukkig was het vandaag niet perse nodig om onder de oval te zitten omdat er vrijwel geen wind stond. Het werd later en later maar nog steeds hebben we geen piep gekregen. De schemering viel en het werd al gauw donkerder en donkerder, maar het was nog net licht genoeg om iets te kunnen zien. Ik steek nog een peuk op en denk vanuit mijn ooghoek beweging te zien.. Ja beweging dat was er wel degelijk op het water!! In eerste instantie dacht ik een vis bovenin te zien zwemmen, maar dit was niet het geval. De verre hengel heb ik zonder toplood gevist, dit om een snellere beetregistratie te krijgen, vooral in de koudere periodes vis ik waar het eventueel kan zonder toplood. Helaas geeft mijn pieper ook geen enkele piep weer.. Dit is ook niet altijd nodig, blijkt nu maar weer.. De beweging die ik op het water zag was mijn lijn die stukje voor stukje steeds iets verder uit het water klom. Ik twijfel geen seconde en gris mijn stok uit de steun, voordat mijn pieper ook maar een piepje gegeven heeft. Mijn maat en de collega-visser kijken mij aan en vragen me nog waar ik mee bezig ben?!! Dan dringt het tot ze door dat ik vis heb en krijg ik gelijk de vraag hoe dat ik wist dat ik beet had. Naar een korte maar krachtige uitleg begint mijn maat alvast met de mat, weegschaal, fototoestel en het emmertje water klaar te zetten, zodat dat alvast gebeurd is. Terug na het moment dat ik de hengel uit de steun pakte. De vis trekt de hengel op 110-120 meter vrij krom en begint ook nog eens mijn slip te laten zingen!! Ik voelde direct dat het dit keer om een betere vis ging, althans ik dacht dat die zekerste weten groter moest zijn als de vis van gisteren. Ik had vrij weinig te vertellen over deze vis en stond al gauw een kleine 100 meter van de oval af. Gelukkig zat er geen mede-visser en kon ik via de oever met de vis meelopen, zodat deze niet veel meer lijn kon pakken, maar toch moe werd. Als ik de vis eenmaal onder de eigen kant heb is het gevecht nog niet voorbij! De vis blijft goed diep en laat zich niet aan het oppervlakte zien. Dit moet wel een betere vis zijn zeg ik tegen mijn maat en stiekem hoopte ik op 1 van de topvissen. Ook onder de kant bleef de vis gas geven als die niet diep onder de top bleef bonken. Moeiteloos nam de vis weer 10 meter lijn van me molen af, waardoor het een lekkere dril werd! Dit heeft de vis nog zo’n 3 keer gedaan om vervolgens op zo’n 5 meter in de breedte onder de top te blijven hangen en rustig zijn rondjes zwom. Meerdere keren liet de vis zich aan het oppervlakte zien om vervolgens weer de diepte in te duiken. Het was inmiddels goed donker, maar in het licht van mijn hoofdlampje konden we zien dat het om een leuke vis ging. Maar aangezien mijn hoofdlampje vrijwel leeg was, bleef het spannend.. Na ongeveer 20 minuten drillen was ik degene die aan het langste eind trok en kon de vis over het netkoord getrokken worden. Gelijk kwam er een ‘YES’ uit mijn mond en was ik zeer blij!! Eenmaal op de mat zagen we de omvang van de lange en vrij brede schub. Het was dan wellis waar niet een van de topvissen, maar toch zeker wel een vis om ‘U’ tegen te zeggen. Punt en punt gaaf wat wil je nog meer? Dat het dan ook nog eens om een betere vis gaat maakt het moment nog mooier! De weegklok wordt op 0 geklokt met de weegzak eraan, om vervolgens gauw de vis te wegen. Gauw werden er een aantal plaatjes geschoten, waarna de vis weer terug werd geschonken aan Moeder Natuur! Bam, mijn sessie is nu al geslaagd.

luukheesters2

Gauw wordt de hengel weer klaar gemaakt en terug gevaren, op de heen weg naar de stek hoorde ik al allerlei geluiden vanuit een brede rietkraag die een paar 100meter lang is en misschien wel 30 meter breed. Toen ik terug vaarde hoorde ik geritsel steeds dichterbij komen vanuit het riet. Ik besloot er rustig heen te varen en er een paar meter uit de kant muisstil te gaan liggen met mijn bootje. Het geritsel werd steeds erger, tot het plotseling een paar meter begon te rennen om vervolgens muisstil te staan. Apart dacht ik bij mezelf, maar ik vond het wel steeds spannender worden. Normaal ben ik binnen een paar minuten terug gevaren naar de stek, maar dit keer niet! Ik zag mijn maat al regelmatig met zijn lamp schijnen en naar me roepen, maar ik kon hem nauwelijks verstaan en negeerde het.. Want ik moest zelf muisstil zijn om erachter te komen wie of wat dit zou kunnen zijn. Plotseling hoorde ik ook links van mij geritsel dat mijn kant op kwam.. Ik wist niet wat ik moest verwachten en roeide een klein stukje achteruit. Voor mijn gevoel stopte het 1-2 meter voor me in de rietkraag, ook het andere geritsel kwam snel dichterbij.. Het geluid was te vergelijken met een persoon die door een rietkraag rent en alles omver walst!! Ook was er dieper in de rietkraag geritsel te horen, ik was benieuwd wat het was maar had niet het gevoel dat het veilig voor me was. Ik besloot nog een paar minuten stil te blijven liggen en als er dan nog niets uit de rietkraag was gekomen, zou ik terug varen naar de stek. Opeens hoorde ik een tijdje helemaal niets voorin de rietkraag en ik besloot om er muisstil dichterbij te gaan liggen. Toen begon mijn maat weer te roepen waar ik bleef en wat dat geritsel allemaal was, maar ik negeerde het, ik was immers zo dichtbij maar toch zover weg.. Toen begon het heel rustig weer wat te ritselen voorin de rietkraag, een stapje verder en je bent eruit dacht ik. Het heeft lang genoeg geduurd nu, voor het zelfde geldt loopt er 1 van mijn hengels zometeen af en zit ik hier nog op het water. Dus ik zette mijn rode licht van me hoofdlamp aan om aan mijn maat te laten weten waar ik zat, op datzelfde moment begon ik geknor te horen van wilde zwijnen en zetten er een aantal het op rennen. Nu ik weet dat het wilde zwijnen moeten zijn geweest, is het maar goed dat ik niet de rietkraag in ben gegaan voor mijn eigen veiligheid. Eenmaal terug op de kant deed ik mijn verhaal en werd ik stom verbaasd aangekeken, toen ik zei dat het wilde zwijnen moesten zijn. Ook mijn maat had dit vanaf de kant gehoord en dacht dat ik een lekke boot had en daarom met boot en al door de rietkraag ging sleuren. Na wat gelachen te hebben keek ik op mijn telefoon en schrok ik van de tijd het was ondertussen alweer kwart over 8! Niet heel laat, maar we hadden afgesproken rond 9uur te gaan opruimen. De tijd vloog voorbij en we begonnen langzaam aan al wat spulletjes naar de auto te sjouwen, zodat de hengels er langer in bleven liggen haha! Helaas komt overal een einde aan en begon ik eerst de hengel binnen te draaien die nog niets gedaan had.. Weer stof tot nadenken, waarom gisteren wel en vandaag niet? Mijn maat stond bij de auto als ik plotseling een paar piepen hoor. Ik kijk om, en zie zijn pieper branden. Aangezien deze hengel op ‘de stek’ lag die ik jullie eerder beschreef, stond zijn slip potdicht. Toch kreeg hij als nog redelijke run en ik pak gelijk zijn hengel op om de vis te blokken en van de takken weg te sturen! Ik riep gelijk me maat nu zijn moment was! Tot mijn verbazing kon ik de vis van de takken wegsturen en zette hij koers richting het plateau en de rietkraag. De slip stond vrijwel helemaal dicht, maar toch nam de vis een paar meter, waarop ik hem blokte en gauw een paar passen achteruit en naar de andere kant zette. Me maat nam de hengel over en kon de strijd verder aangaan ofja strijdt.. De vis had een paar felle stoten gegeven om zichzelf vervolgens naar het net te laten dirigeren. Ik wou gauw het fototoestel uit de tas pakken, maar zover kwam het niet eens. Ook zijn andere pieper begint het uit te krijsen!! Ik twijfel niet en ren gelijk naar zijn hengel om aan te slaan. Mijn maat had namelijk zijn schepnet+hengel nog vast. Ik geef de hengel over en pak gauw mijn Piet Vogel Jedi Floating Sling. Normaal ben ik geen voorstander van het vissen zakken, maar in een gevallen zoals dit hang ik hem toch maar even gauw weg. De zak is visvriendelijk en groot en breed genoeg voor de vis om zich vrij in te kunnen bewegen, helemaal top! Ik vraag aan me maat of dat hij nog hulp nodig heeft en of het een mooie vis is. De vis blijkt al geschept te zijn, ik dacht dat hij een grapje maakte hij heeft nog geen 5 minuten met een kromme hengel gestaan. Gauw wordt de vis op de foto gezet, zodat hierna ook de andere vis gefotografeerd kan worden en ook weer mag zwemmen in zijn natuurlijke omgeving. Nadat we verder alle spullen de auto in geladen hebben lopen we nog een aantal stekken af en ruimen we wat rommel op dat we tegen komen onderweg. Aangezien het toch al kwart voor 10 was zouden die 5 of 10 extra minuten niet meer uitmaken. Houdt je stek schoon en neem rommel mee naar huis of deponeer het in de prullenbak. Een kleine moeite een groot plezier!! We nodigen ons zelf uit in de natuur, dus laten we ook respect voor haar houden, zodat een ander er net zo van kan genieten als jijzelf. Onderweg naar huis worden een aantal plannen gemaakt voor het weekend. Zo gaan we 2 nachten vissen op een ander water, waarover ik jullie later misschien meer vertel en we hebben besloten dat we het hier even mee rust laten na 2 avondjes vissen. Zo zijn we toch weer van huis en hebben we 6 vissen weten te vangen in zo’n 7 uurtjes vissen, niet slecht als je het mij vraagt.