RMBaits weekendsessie Simavis 2015

Dag 1

Vrijdag 17 april jl. was het eindelijk zover.
Nadat vorig jaar zomer de boeking werd gemaakt was de dag aangebroken dat we eindelijk richting Simavis karperplas zouden gaan voor een weekendsessie. Het was ook het openingsweekend van Simavis van dit seizoen.

Rond 12:00 uur kwamen aan bij het mooie betaalwater in de buurt van Lemmer.
We werden vriendelijk ontvangen door Maria. De ontvangstruimte was in een garage achter hun woning, waar een balie stond en een zitgelegenheid. Er hingen foto’s van vangsten en op tafel lagen ook fotoboeken met allemaal vangsten. Simon kwam tussendoor ook nog even langs want hij was bezig de spullen naar de stekken aan het brengen. Wij hadden stek 1, dus wij konden zelf onze spullen vervoeren aangezien we dichtbij de ingang/uitgang zaten.
Na een kopje koffie te hebben genuttigd besloten we naar onze stek te gaan. De ingang naar het vismeer was net iets verderop. Je kan bij Simavis ook een fiets gebruiken. Voor elke stek is er één beschikbaar. Is wel zo makkelijk, aangezien je niet met de auto bij de stekken kunt en als je niet zo dicht bij de douche en toilet of parkeerplaats zit.

Op de parkeerplaats bij de ingang staan 3 trolleys. Dus makkelijk om je visspullen te vervoeren. Onze stek voor dit weekend was dus stek 1. Een ruime stek. De grond is gelegen met grind. 2 schepnetten, een onthaakmat, een weegzak en een vaste weegpaal is al standaard aanwezig op de stek. Ook een vuilnisbak en een fietsenrek. Verder ook nog een doos met dieptekaart,visreglementen en een menukaarten om eten elders te bestellen. Er is echt overal aangedacht.

Simavis stek 1

Nadat we onze tenten eerst hadden opgezet, begonnen we onze hengels klaar te maken. Simon kwam later even langs om ons materiaal te controleren. Na goedkeuring waren we klaar om te vissen. Eerst gingen we onze stek onderzoeken op dieptes. We zagen al gauw dat de vissen op zo’n 8 meter diepte lagen, dus kozen we ervoor om een voerplaat aan te maken rond die diepte. Toen we daarmee klaar waren gingen we onze lijnen uitvaren en was het wachten op hopelijk een vis.
De rest van de middag, avond en nacht, op een halve run na , bleef het rustig. Dat kon je van het weer echter niet zeggen. Het was koud en het waaide behoorlijk hard. We hadden de wind vol op onze stek.

Simavis  stek 1 zonnetje schijnt

Dag 2

Na een rustige nacht begonnen we de dag met een lekker ontbijtje en koffie. Simon had eerder die ochtend 4 harde bolletjes voor ons neergelegd, die we, de dag ervoor, bij aankomst hadden besteld. Op de andere stekken was ook geen karper gevangen. Alleen brasem op stek 2.
Tijdens het ontbijt bespraken we onze plan van aanpak voor de dag. Van de 6 hengels besloten we er 4 ondiep te leggen. Met een beetje voer erbij.
Overdag bleef het, op een piepje na, verder rustig. Van de keren dat Michel even van de stek weg was ving ik 2x een zeelt met zijn hengel. De rest van de avond en nacht bleef het wederom weer rustig.

Simavis zeelt

Dag 3

Na dus weer een rustige nacht begonnen we de dag natuurlijk weer met een lekker ontbijtje en koffie. Net als bij ons werd er ook op de andere stekken geen karper gevangen.
We besloten dit keer van groot naar klein aas te gaan. Nadat 15mm en 20mm boilies geen succes opleverden gingen we over naar 10mm.
De middag was wederom rustig. Op stek 7 werd de eerste karper gevangen van dit weekend, een mooie spiegel gevangen van 22 pond. Aan het begin van de avond ging een pieper af bij 1 van Mchel’s hengels. Niet veel later lag er een zeelt in het schepnet. De rest van de avond bleeft het rustig en de nacht ook tot…

Simavis stek1 vanuit boot

Dag 4

Ongeveer 3:30 uur was het. Wederom ging bij 1 van Michel’s hengels een pieper af. Het bleek een brasem te zijn. Gauw de lijn weer uitgevaren en verder slapen. Niet veel later rond 4.40 uur kreeg ik een volle fluiter op mijn rechterhengel. Ik sloeg aan voelde gewoon van..ja dit is wel een karper. Vis voelde echt zwaar aan. En gaf zich natuurlijk ook niet zomaar gewonnen. Na een gevecht van zo’n 20min lag er een mooie spiegel in het schepnet. Vis onthaakt in de cradle en daarna gelijk eerst gewogen. Een mooie 33 pond spiegel schoon aan de haak! Na wat foto’s te hebben gemaakt ging de vis weer terug het water in. Lijn nog even uitgevaren en weer het bedje in. De adrenaline zat er bij mij nog zo in dat ik niet meer kon slapen.

33pond

De laatste dag was dus al vroeg voor ons begonnen. Na het ontbijt gingen we bezig met het weer inpakken van onze spullen. Op de andere stekken was verder geen karper gevangen. Tijdens het inpakken van onze spullen kreeg Michel nog een run. De vis zwom echter de bosjes in. Dus ging Michel de boot in om de vis te drillen. Helaas kreeg hij de vis niet meer bij uit die bosjes, dus moest hij de lijn wel doorknippen. Nadat ook alle hengels in de auto waren geladen gingen we weer richting de ontvangstruimte.

In dit openingsweekend van Simavis dit seizoen werd uiteindelijk maar 2 karpers gevangen en wat brasems en zeelt.

Simavis Mich in boot

Ondanks de tegenvallende vangst hebben wij een heel leuk weekend gehad bij Simavis.
Alles was er goed verzorgd. Het sanitair zag er schoon uit. Je kon er ook een kluisje huren met stroomaansluiting. Simon kwam elke dag, ‘s ochtends en ‘s avonds, een keer langs en voorzag je van info en advies. Als je hem nodig had, stond hij ook gelijk voor je klaar.

We willen Simon en Maria bedanken voor de gastvrijheid en de zeer goede service. Het was voor herhaling vatbaar. We komen dan ook zekers weer terug.